Elias Kvarnström är lärare i årskurs 2 på Tallbackaskolan i Solna och har själv alltid varit intresserad av fysisk aktivitet och vilka effekter det ger på hjärnan och inlärning.
Genom ett samarbete mellan SCRIIN och Solna stad fick Tallbackaskolan tillgång till flera klassuppsättningar rörelsemätare under en längre tid. Tillsammans med sin kollega Moa Fredriksson, lärare i en av förskoleklasserna, skapade Elias ett gemensamt rörelseprojekt. Eleverna fick bära SCRIIN-mätare under 5 veckor för att få insikt i rörelsen under skoldagen och inspiration att röra sig mer.
Första veckan var en ren nulägesmätning, där barnen bara fick kortfattad information om SCRIIN-mätaren – att det var en liten ”grej” som bara skulle vara på under skoldagen. På fredagen berättade Elias och Moa för eleverna hur SCRIIN-mätaren fungerar och de visade på ”Stegkartan” (som igår i SCRIIN Rörelsemätning) hur långt eleverna rört sig under veckan.
– Det blev startskottet för en 5-veckors rörelseutmaning med målet att ta sig så långt ner i Europa som möjligt, berättar Elias.
– Eleverna tyckte det var jättespännande och det blev verkligen ett lagarbete. Första målet – Köpenhamn – nådde vi redan första veckan. Vi gjorde en virtuell sightseeing med Google Maps och Google Earth och kollade sevärdheter. En elev, vars pappa kom från Danmark, kunde prata danska, så hon fick glänsa lite.
Sedan fortsatte vandringen mot nästa huvudstad – Berlin – som eleverna själva fått välja och sedan vidare till Amsterdam och Paris. Efter fem veckor avslutades resan och då hade klassen kommit ända till Venedig!
– Vi hade många fina diskussioner i klassen om rörelse. SCRIIN är ett bra sätt att både utmana sig själv och främja lagarbete. På det individuella planet gäller det att försöka få så många lampor som möjligt att lysa. Det här blev väldigt konkret för barnen, berättar Elias.
Elias och Moa märkte, precis som många andra skolor, att SCRIIN framför allt peppar de barn som i vanliga fall rör sig minst.
– När eleverna kom in från rasten var de andfådda och behövde dricka vatten, men sen blev det ganska lugnt i klassrummet, berättar Elias.
Då passade Elias på att väva in kunskap om kroppen och hur hjärnan påverkas av rörelse. Han pratade om vad vetenskapen säger om träning och om evolutionen och att vi inte är byggda för en stillasittande livsstil. När vi människor levde som jägare och samlare på rörde vi på oss nästan hela tiden. Detta perspektiv tyckte eleverna var jättespännande.
– Det vi gillade med SCRIIN är att det är ett väldigt konkret material som visar hur mycket och hur långt man rört sig. Det blir enkelt att koppla på teori från ämnen som geografi, matematik, naturkunskap och hälsa.
Elias och eleverna loggade också in i statistikverktyget och tittade på sina idrottslektioner. Under nulägesveckan snittade barnen på 7 minuters pulshöjande aktivitet på idrottslektionerna, men mot slutet av SCRIIN-projektet låg de på nästan 20 minuter.
– Barnen pratade med idrottslärarna om att de önskade ha fler lektioner med mycket pulshöjande rörelse och inte så många stillastående övningar, berättar Elias.
Något som genomsyrade projekt är att man jobbade mycket med varför man ska röra sig. Eleverna la också märke till att det blev lugnare i klassrummet efter raster där de varit aktiva. ”Oj, vad mycket jag fick gjort på den här lektionen”, noterade flera av eleverna.
Elias upplever att rörelseökningen som skedde under SCRIIN-månaden har hållit i sig.
– Framför allt har de som inte rörde sig så mycket tidigare fortsatt att vara aktivare på rasterna.
Ann Lötbom är elevhälsochef i Solna stad och initiativtagare till projektet. Hon har ett stort engagemang i elevernas hälsa och välmående.
– Att jobba med tidiga insatser är otroligt viktigt. Mer rörelse under skoldagen kommer bidra till att vi både når kunskapsresultat och hälsomål. Detta visar både forskning och det här projektet.
Solna stad kommer fortsätta samarbetet med SCRIIN och alla kommunala grundskolor får nu kostnadsfri tillgång till SCRIIN rörelsemätare.
Kontakta Ann Lötbom () på Elevhälsan om er skola är nyfikna på att genomföra rörelsemätningar.