Nu sätter vi psykisk hälsa på schemat
Enligt Folkhälsomyndigheten lider mer än varannan 15-åring av psykiska besvär. Hur kommer det sig att vi mår så dåligt när vi har det så bra? Anders Hansens bok Depphjärnan ger svar.
Depphjärnan till Sveriges skolor
Tillsammans med Bonnier Fakta, Generation Pep, Mind och Riksföreningen för skolsköterskor vill SCRIIN bidra till att sätta psykisk hälsa på schemat. Skolor, kommuner och regioner (ex. BUP-mottagningar) kan beställa:
- Depphjärnan för unga (åk 6-9)
- Depphjärnan, original (gymnasiet och högskolan
för endast frakt- och hanteringskostnad: 950 kr för 25 böcker.
“Jag ser skolan som en viktig plattform”
Med Depphjärnan för unga vill jag och Mats hjälpa ungdomar att – på djupet – förstå hjärnan och våra känslor. Vi vill visa att människan inte är utvecklad för ständig lycka, utan att det är helt normalt att ibland känna stress, ångest och nedstämdhet. Vi vill ge ungdomar redskap för att må bättre.
– Anders Hansen
Depphjärnan för unga
I Depphjärnan för unga beskriver Anders Hansen och Mats Wänblad hur våra känslor uppkommer och varför de finns. Ibland kan vi känna oss deppiga utan att förstå varför. Det beror på att hjärnan är utvecklad i en annan tid, en tid när våra hot och faror såg helt annorlunda ut. Boken förklarar varför det inte behöver vara något fel på oss när vi mår dåligt – det kan till och med vara bra.
Depphjärnan för unga ger skolan en fantastisk möjlighet att få in psykisk hälsa på schemat i mellan- och högstadiet.
Depphjärnan original
Det är lätt att tro att man har en trasig hjärna när man mår psykiskt dåligt, men ångest och depressioner är naturliga tillstånd – kvarlevor från en tid när vi riskerade att dö av svält och infektioner. Vi är inte gjorda för att alltid vara glada och lyckliga.
I Depphjärnan visar Anders Hansen hur vårt mående fungerar, och han ingjuter samtidigt hopp om att vi visst kan må bra i dagens uppskruvade och uppkopplade samhälle. För att lyckas behöver vi ta bättre hand om vår hjärna – och vår kropp – och kanske också sluta att ständigt jaga efter lyckan. Depphjärnan, original passar för gymnasiet.
Depphjärnan till 2000 elever i Uppsala
2000 gymnasielever i Uppsala får var sitt exemplar av Depphjärnan som en del i en större satsning på att stärka ungas psykiska hälsa. Bakom initiativet står Ulrika Lidbom – strateg psykisk hälsa och suicidprevention i Uppsala kommun.
“Jag har fått lättare att prata om känslor”
Vi träffar Edith Maxence – en av de sjundeklassare på Viktor Rydbergs samskola som läst Depphjärnan.
– Det är så fascinerande med hjärnan. Jag har lärt mig så mycket som jag inte hade en aning om. Jag visste inte att hjärnan har så många delar och känner av när du är ledsen och glad. Det är så coolt!
Edit har bott utomlands med sin familj i flera år. På fritiden spelar hon fotboll och hänger med kompisar.
Edith och hennes klasskompisar upplever att det är mycket stress och press i sjuan, speciellt för tjejerna.
– Det är stor skillnad mot mellanstadiet. Man har mycket ansvar att hålla kolla på var man ska vara och alla grejer. Sen är det mer prov och viktigt att få bra betyg. Många är jättestressade över skolan.
Viktor Rydbergs sjuor skriver brev till Anders Hansen
Lottie Danielsson Jarosz och Jonas Kärnström är lärare på Viktor Rydbergs samskola i Stockholm. Under våren har deras elever i årskurs 7 läst Depphjärnan för unga, av Anders Hansen, ämnesöverskridande i svenska och idrott och hälsa.
Man har varvat högläsning med individuell läsning, och efter varje kapitel har eleverna fått tänka och skriva fritt. Depphjärnan har bidragit till många bra diskussioner i klassrummet. Hur fungerar hjärnan egentligen? Varför har man olika känslor? Vad beror stress, ångest och depression på? Vad kan man göra för att må bättre i tunga och deppiga stunder?
Anders Hansen inspirerar på Pep Forum
Anders Hansen är en av Generation Peps ambassadörer. På Pep Forum i höstas fängslades publiken när han berättade om den senaste forskningen kring hur fysisk aktivitet främjar psykisk hälsa.
“Varför har vi inte fått lära oss detta tidigare?”
Helena Hoffstedt är lärare i idrott och hälsa, svenska och retorik på Ullvigymnasiet i Köping. Tidigare har hon använt Hjärnstark av Anders Hansens och Hälsogåtan av Anders Wallensten i undervisningen. Under januari fick elever i årskurs två på ekonomiprogrammet att läsa Depphjärnan.
– Depphjärnan är nog den boken som gjort starkast intryck på eleverna, säger Helena. Deras spontana kommentar var “Varför har vi inte fått lära oss detta tidigare?”
Det eleverna syftar på är kunskaper om psykisk hälsa – hur hjärnan fungerar och känslor uppstår och och varför – och att det är helt normalt att känna oro, ångest och nedstämdhet ibland.
Ekonomiklassen har läst Depphjärnan ämnesöverskridande i svenska och retorik. Helena berättar:
– I början valde vi att fokusera på nya begrepp och eleverna hade en extra skrivbok där de skrev ner ord som de inte förstod. Signalsubstanser – dopamin, till exempel – det tyckte många var spännande. Hur kan man “tillverka” det? De använde sedan orden och begreppen i uppgifter kopplade till läsningen.