Lilla Edets kommun sätter psykisk hälsa på schemat

Lilla Edet var en av pilotkommunerna i Generation Peps satsning ”Pep Kommun”, som startade 2021 med målet att skapa bättre förutsättningar för barn och unga att leva ett aktivt och hälsosamt liv.  

Under projektets gång har flera initiativ genomförts med fokus på kost och rörelse. Nu tar kommunen ytterligare ett steg genom att sätta psykisk hälsa på schemat.  

Med Anders Hansens och Mats Wänblads ungdomsböcker vill Lilla Edets kommun sätta psykisk hälsa på schemat.

Vi träffar Sofia Enström, folkhälsoutvecklare i Lilla Edets kommun, som ser ett ökat behov av att prata om skärmanvändning och psykisk hälsa bland unga.  

Under våren får alla elever från årskurs 3 till 6 ett eget exemplar av Skärmhjärnan junior av Anders Hansen och Mats Wänblad, medan högstadieeleverna får originalversionen av Skärmhjärnan. Dessutom får elever i årskurs 6–9 boken Depphjärnan för unga av samma författare.

Lilla Edet beställde totalt 1800 böcker genom SCRIINs ideella iniatitiv

– Statistiken visar att barn och unga i Lilla Edet har utmaningar med psykisk ohälsa, och vi får rapporter om ökad skolfrånvaro. Därför vill vi arbeta proaktivt genom att ge elever kunskap om hjärnan och hur för mycket skärmtid kan påverka måendet. Tanken med Skärmhjärnan är att inspirera unga att hitta balansen i vår digitala värld, berättar Sofia.

Skolorna i Lilla Edet kommer att integrera läsningen av böckerna i undervisningen som en del av det förebyggande hälsoarbetet.  

Sofia Enström, folkhälsoutvecklare

Lilla Edet har socioekonomiska utmaningar, men Sofia ser ett ljus i tunneln.  

– Både utbildningsnivån och betygsgenomsnittet har ökat, och vi ser en svag men positiv trend i ungas välmående. Vi tror att vår satsning på Pep Kommun har varit en bidragande faktor, säger hon.  

Utöver initiativet med böckerna driver Lilla Edet flera andra projekt för att förbättra folkhälsan bland barn och unga.  

– Förra veckan arrangerade vi en digital föreläsning om kost för vårdnadshavare, och i höstas genomförde vi ”Klassjoggen”, där 1 700 barn deltog under ledning och pepp av Pep-ambassadören och löparstjärnan Mustafa Mohamed. Båda initiativen var mycket uppskattade, berättar Sofia.  

Meny
Webbdesign av Comlog Webbyrå Stockholm