Karlslundsskolan inspirerar tjejerna till mer rörelse

Karlslundsskolan i Örebro, en F-6 skola med idrottsprofil, har sedan starten 2012 satsat på att integrera fysisk aktivitet under hela skoldagen. Som en av de först certifierade Generation Pep-skolorna i Sverige erbjuder man extra idrottslektioner, rastaktiviteter och rörelsepauser på alla lektioner.

Sedan våren 2023 har Karlslundsskolan systematiskt mätt elevernas fysiska aktivitet med SCRIIN Rörelsemätning. Rörelsedata från mätningarna visar att eleverna rör sig 40 % mer än genomsnittet för grundskolor i Sverige. Många av eleverna når WHO:s rörelsemål under skoldagen, vilket är ett fantastiskt fint kvitto på man att lyckats med sin rörelsesatsning.

– Mätresultaten visar våra elever rör sig mycket, vilket glädjer oss, men också att det är stora skillnader mellan könen, berättar Sara Grundel, idrottslärare och ansvarig för skolans rörelsesatsning.

Statistiken från våra första mätningar 2023 visade tydligt att pojkarna var mer aktiva än flickorna i alla årskurser och under samtliga veckodagar.

Pojkars och flickors fysiska aktivitet under skoldagen (pulshöjande minuter) under första mätningen våren 2023 i årskurs 6.

Sara och hennes kollegor bestämde sig för att ta tag i denna ojämlikhet och försöka minska gapet:

–  I januari hade vi en personalkonferens och där satte vi oss i smågrupper för att diskutera vad vi skulle kunna göra för att öka tjejers aktivitetsnivå. Det kom upp väldigt många bra förslag!

Under våren 2024 genomförde skolan en rörelseutmaning där målet var att tillsammans ”gå” från Örebro till Kiruna. I samband med detta integrerades de nya idéerna, och fokus låg särskilt på att motivera tjejerna. Sara skickade även ut en enkät för att ta reda på mer vad eleverna önskade göra under idrottslektioner, raster och rörelsepauser.

Sara Grundel, idrottslärare på Karlslundsskolan och ansvarig för skolans rörelsesatsning.

– Resultatet blev otroligt positivt. Vi ser nu att skillnaderna har minskat i alla klasser, och vissa dagar är till och med flickorna mer aktiva än pojkarna, säger Sara.

Ny mätning hösten 2024 visar tjejerna blivit mycket mer aktiva, skillanderna i årskurs 6 har mer än halverats!

Sara menar att framgången ligger i att hela personalen tillsammans engagerat sig och att de lyssnat på tjejernas egna önskemål.

Karlslundsskolan köpte också i nytt material baserat på tjejernas önskemål, som gymnastikmattor, hopprep, käpphästar och en högtalare för att kunna köra ”Just Dance” utomhus.

Saras tips för att uppnå en mer jämlik rörelse under skoldagen

  1. Säkra att alla elever får tillgång till fotbollsplanen genom att till exempel dela in den i en erfaren och en oerfaren yta. 
  2. Använd Skolbollens fotbollsövningar. Det “fria spelet” gynnar framförallt de erfarna  som tränar fotboll på fritiden.
  3. Satsa på materiel som främjar tjejerna rörelse – fråga dem vad de önskar.
  4. Spela musik och organisera dansaktiviteter på rasterna.
  5. Lägg in fler promenader under skoldagen, till exempel tipspromendar.
  6. Satsa på organiserad rastverksamhet och lägg fokus på de minst aktiva.
  7. Prata med tjejerna och involvera dem i hitta på idéer för att skapa mer rörelse.
  8. Introducera och träna rastaktiviteter under idrottslektionerna.

Ser ni också skillnader mellan pojkars och fickors rörelse på er skola?

Under 2024-2026 genomför SCRIIN i samarbete med Generation Pep en stor satsning på jämlik rörelse i skolan där vi bjuder in 100 skolor i hela Sverige att deltaga. Projektet stöttas av Postkodlotteriets stiftelse och Stadium Foundation och det är helt kostnadsfritt för skolor.

Karlslundsskolan och Sara Grundel kommer deltaga i projektet och bidra med tips och inspiration!

Meny
Webbdesign av Comlog Webbyrå Stockholm