Husensjö skola i Helsingborg är en F-6-skola som satsat mycket på att få in fysisk aktivitet på schemat. Trots detta märks fortfarande skillnader i rörelsemönstren mellan pojkar och flickor. Under våren deltog skolan i projektet “Jämlik rörelse i skolan,” som bland annat stöttas av Stadium Foundation.
Under april och maj fick mellanstadiets tjejer bära SCRIIN-rörelsemätare för att få insikt i hur mycket de rörde sig under skoldagen och på fritiden.
De deltog också i fokusgruppssamtal med Petra Olsson, som ansvarar för skolans rastverksamhet, där de diskuterade vad som skulle kunna motivera dem att röra sig mer.
– Det kom fram många kreativa förslag och önskemål om material, som till exempel fler basketbollar, berättar Petra.
Tack vare Stadium Foundation, som stöttar projektet, fick Husensjö skola fyra aktivitetsväskor fyllda med material för rastaktiviteter.
– Sista veckan utmanade vi tjejerna lite extra genom att erbjuda fler uppstyrda aktiviteter på rasterna, vilket resulterade i ökad rörelse. Även vårdnadshavarna har varit mycket positiva till projektet, säger Petra.
SCRIINs statistik från nästan 500 skolor visar att pojkar rör sig 30-50% mer än flickor under skoldagen.
– Det finns flera faktorer bakom detta, och det är en utmaning som inte är enkel att lösa. Att uppnå jämlik rörelse i skolan kräver aktivt arbete, där det är oerhört viktigt att lyssna på tjejerna och försöka tillgodose deras önskemål, säger Malin Sjöstrand på SCRIIN, som leder projektet där ett tiotal skolor deltagit under våren.
P.S. Vill din skola också få en kostnadsfri aktivitetsväska från Stadium? Passa på att beställa den här senast 15 september