Under hösten har totalt 13 skolor deltagit i ett pilotprojekt på initiativ av SCRIIN och Generation Pep. Skolor mäter sin fysiska aktivitet och får inspiration att nå WHO:s rörelsemål genom ”Pep Skola”.
Syftet med pilotprojektet ”Rörelsemätning i skolan” är att utvärdera möjligheten att erbjuda skolor ett kostnadsfritt verktyg för att få:
- Kunskap om WHO:s rörelsemål.
- Insikt i elevernas fysiska aktivitet under skoldagen
- Inspirera eleverna att nå WHO:s rörelsemål
- Samla in rörelsedata som potentiellt kan användas för världsunik forskning.
Ytterligare ett syfte med projektet är att utvärdera hur verktyget fungerar i skolmiljö för att på sikt kunna skalas upp erbjudas alla skolor i Sverige
Projektet har varit väldigt uppskattat av både elever och lärare.
Så här har upplägget sett ut:
- Skolan lånar under totalt 3 veckor en klassuppsättning SCRIIN aktivitetsmätare.
- Mätaren registrerar steg och fysiskt aktiva minuter och bärs i byxlinningen eller i ett nyckelband (med säkerhetsspänne) runt halsen. Mätaren har 4 blå lampor som visar progressen mot WHO:s rörelsemål.
- Den första veckan är det enbart mätning för att få ett nuläge (mätarens lampor avstängda)
- Den andra veckan är lamporna aktiva, dvs eleverna får direkt återkoppling på sin fysiska aktivitet.
- Rörelsedata från mätarna överförs till en ”SCRIIN-mobil” i klassrummet via Bluetooth.
- Klassen kan se grafer med mätresultatet på gruppnivå i ett webbgränssnitt.
- All rörelsedata är anonym, endast årskurs och kön lagras (kön är valfritt).
- Rörelsedata som samlas in kommer analyseras av Centrum för Epidemiologi och Samhällsmedicin i Region Stockholm.
- Efter de två första mätveckorna kan skolan själva jobba med Generation Pep Skola – skapa handlingsplaner, få lösningsförslag och inspiration för att öka den fysiska aktiviteten. I Generation Pep Skolas inspirationsbank finns många framgångsrika initiativ från andra skolor.
- Efter 6 månader görs ytterligare en mätning för att följa upp resultatet.