Tallbackaskolan integrerar rörelse i många ämnen med SCRIIN

Moa Fredriksson, lärare på Tallbackaskolan. Foto: privat

På Tallbackaskolan i Solna har läraren Moa Fredriksson tagit fasta på vikten av rörelse under skoldagen. Med hjälp av SCRIINs rörelsemätare har hon inte bara fått sina elever att röra sig mer, utan även skapat nya möjligheter att koppla rörelse till undervisningen i flera ämnen.

– Det som var väldigt kul är att eleverna själva efterfrågade rörelsemätarna efter att vi använt dem en kortare period tidigare under våren. De var så engagerade att vi startade lite tidigare än jag planerat, vilket bara har varit positivt, berättar Moa.

Rörelse i fokus under hela dagen

Foto: Moa Fredriksson

Moa arbetar aktivt för att integrera rörelse i elevernas skoldag, både i klassrummet och på raster. Hon uppmuntrar mikropauser under lektionerna, där eleverna själva får hitta på enkla övningar.

I förskoleklassen använde hon lappar i klassrummet med olika övningar som eleverna kunde kryssa av efter varje mikropaus, och detta planerar hon att införa även i årskurs 1, fast med fler och varierade övningar.

– Det jag har märkt är att eleverna blir mer fokuserade och orkar med skoldagen bättre. Det är något som de själva börjar uppmärksamma nu, efter att vi arbetat med detta under en tid, säger Moa.


Rörelsemätare som en del av undervisningen

SCRIINs rörelsemätare har inte bara ökat elevernas medvetenhet om vikten av fysisk aktivitet, utan har också blivit en pedagogisk resurs. Moa har kopplat arbetet med rörelsemätarna till flera ämnen:

  • Biologi: Vi pratar om kroppen, hur mycket man bör röra sig varje dag,  och hur fysisk aktivitet och mat påverkar hälsan.
  • Matematik: Vi loggar in i statistikverktyget och analyserar diagram som visar klassen rörelse.
  • Geografi: Vi tittar på Stegkartan och ser hur långt vi gått tillsammans och tränar på namn på städer, länder och världsdelar både på svenska och engelska. 
Eleverna kollar in SCRIIN-mätarnas lampor. Foto: Moa Fredriksson

Eleverna har även diskuterat hur de kan öka sin rörelse och varierat aktiviteter för att få fler steg eller ”lampor”, som rörelsemätarna registrerar. Detta har lett till resonemang om vilket material skulle vilja ha på skolgården för att röra sig mer.


Motivation genom tävling och samarbete

En del av arbetet har också varit att skapa en lekfull och motiverande miljö. Klassen har en daglig “topp tre” över de elever som rört sig mest, vilket skapat ett stort engagemang och ökar motivationen hos alla. De resonerar kring vilka rastaktiviter som ger mest steg och pulshöjande aktivitet.

Rörelsepaus i klassrummet. Foto: Moa Fredriksson

– Eleverna blir motiverade av att se sina resultat och försöker utmana sig själva att röra sig mer. Det har blivit en positiv spiral, säger Moa.


En bättre skoldag för alla

Syftet med arbetet är att inte bara öka rörelsen i skoldagen, utan också att ge eleverna kunskap om hur fysisk aktivitet kan bidra till deras hälsa och lärande.

Funkar bra att läsa samtidigt som man rör sig. Foto: Moa Fredriksson

– Det handlar om att variera och öka rörelsen för alla, och samtidigt koppla det till undervisningen för att göra skoldagen bättre. Eleverna har blivit mer medvetna om fördelarna med rörelse, och det är fantastiskt att se hur de själva tar initiativ till att röra sig mer, avslutar Moa.

Tallbackaskolan (och alla kommunala skolor i Solna) kan låna rörelsemätare kostnadsfritt genom Elevhälsan i Solna kommuns samarbete med SCRIIN. Nyfiken på hur SCRIIN jobbar med kommuner? Mejla

Meny
Webbdesign av Comlog Webbyrå Stockholm