Brunnsparksskolan i Helsingborg är en F-5 skola med hälsoprofil som satsar extra på elevernas rörelse under skoldagen. Precis som på Lilla Alby skola i Sundbyberg arbetar de systematiskt med SCRIIN och Hjärnstark junior för att ge eleverna både teori och inspiration till mer rörelse. Alla elever får bära rörelsemätare en månad per termin för att på ett konkret sätt få se hur mycket de rör sig och få pepp att försöka nå WHO:s rörelsemål.
Vi träffar Emil Gidlöf som är lärare i idrott och hälsa och ansvarig för skolans rastaktiviteter. Emil berättar att både lärare och elever upplever rörelsemätningen som väldigt positiv och att den ger dem viktiga insikter.
– Vi ser att flickorna rör sig hälften så mycket som pojkarna. Det måste vi göra något åt, säger Emil.
Brunnsparksskolan är inte den första skolan att få svart på vitt på att det är stor skillnad mellan hur mycket pojkar och flickor rör sig. Det är tyvärr så det ser ut på nästan alla skolor som genomfört rörelsemätningar. Men insikt är ofta första steget till förändring.
– Vi har tagit tag i detta nu och frågat tjejerna vilka pulshöjande aktiviteter de tycker är roligast och vad de vill att vi köper in för material.
Brunnsparksskolan har fyra klassuppsättningar med rörelsemätare som cirkulerar runt bland klasserna. Emil håller ihop projektet och klasslärarna sköter den dagliga logistiken att dela ut och samla in mätare. Sen tittar de på statistiken på gruppnivå tillsammans med eleverna.
– Allt funkar väldigt smidigt och eleverna tycker det är jättekul med Scriin-mätarna. De tycker också att det är roligt att rörelsemätning är en återkommande aktivitet i vår rörelsesatsning, tillägger Emil.
Mer nyfiken på hur Brunnsparksskolan jobbar med SCRIIN? Kontakta Emil Gidlöf – emil.gidlö